FORUM Fundacji Moto-Medic
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Motocykle ratunkowe

Motocykl ratunkowy (motocykl karetka) jest to rodzaj pojazdu uprzywilejowanego, którym ratownik, ratownik medyczny, pielęgniarka czy lekarz mogą dotrzeć do pacjenta, aby udzielić mu wymaganej pomocy. Motocykl ratunkowy jest wstanie dotrzeć do pacjenta znacznie szybciej niż karetka, w szczególności, gdy mamy do czynienia z zakorkowanymi ulicami miast lub wąskimi, zastawionymi zaparkowanymi samochodami, uliczkami osiedlowymi. Badania[1][2] wskazują, że dzięki motocyklom ratunkowym i skróceniu czasu dojazdu do pacjenta (motocykl może dojechać na miejsce nawet do kilkunastu minut przed karetką) znaczącą wzrosły statystyki przeżywalności wśród pacjentów z nagłym zatrzymaniem krążenia.

Motocykle karetki po raz pierwszy zostały użyte podczas II Wojny Światowej, wpierw przez Brytyjczyków, następnie Francuzów i Amerykanów. Obecnie motocykle ratunkowe jeżdżą m.in. w takich krajach jak Australia, Brazylia, Holandia,  Hong Kong, Japonia, Kenia, Malawi, Niemcy, Uganda, Wielka Brytania (70 motocykli w samym Londynie), Polska, RPA, Serbia, Sudan, USA czy Zambia

  Jak wygląda sytuacja prawna motocykla karetki w Polsce?

Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dn. 8 września 2006 r. zdefiniowała ambulans jako pojazd, który m.in. powinien służyć do przewozu poszkodowanych. Motocykl ratunkowy nie spełnia tego warunku, jednak ze względu na wyposażenie oraz osobę z wykształceniem medycznym, którą dowozi na miejsce zdarzenia, spełnia pozostałe funkcje ambulansu i jest dobrym uzupełnieniem funkcjonującego systemu ratowniczego.

Pomimo, że Polskie prawo nie przewiduje motocykli karetek (nie ma możliwości ich finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia), to dopuszcza, aby takie maszyny jeździły w systemie jako np. pilot karetki. Dzięki takiej interpretacji przepisów możliwe jest wykorzystanie motocykla karetki, w ratowaniu życia i zdrowia ludzkiego oraz zakontraktowania maszyny przez NFZ. Oznacza to, że ratownik medyczny na motocyklu, po przybyciu do poszkodowanego, zabezpiecza miejsce zdarzenia, sprawdza, czy osoba poszkodowana faktycznie potrzebuje pomocy medycznej. Jeżeli tak to wykonuje niezbędne medyczne czynności ratunkowe i w razie konieczności przewiezienia chorego do szpitala wzywa ambulans.

Niestety w większości miast nie wprowadzono tego rozwiązania i ich mieszkańcy wcześniejszą pomoc mogą otrzymać jedynie dzięki pracy wolontariuszy. 

Modele motocykli wykorzystywanych w Polsce

-Kraków: BMW RT 1150 Ambulans, BMW RT 1200 Ambulans i Suzuki V-Strom DL 650 Ambulans –wolontariat
-Gdańsk: Harley Davidson (od 2002), zastąpiony po 10 latach eksploatacji przez Honda ST 1300 Pan-European ­– 2 motocykle systemowe (finansowane przez NFZ)
-Pruszcz Gdański: KTM 990 SMT­– motocykl systemowy (finansowane przez NFZ)
-Olsztyn: Honda Transalp - motocykl systemowy (finansowane przez NFZ)
-Katowice: Yamaha FJR 1300 – wolontariat
-Warszawa: Honda ST 1300 Pan-European – wolontariat

Zapraszamy do zapoznania się z artykułami nt. motocykli ratunkowych

 

 


[1]  Ong MEH, Chan YH, Anantharaman V. "Improved Response Times with Motorcycle Based Fast Response Paramedics in an Urban Setting" (pdf). SGH PROCEEDINGS, VOL 12, No 3, 2003. Singapore General Hospital Postgraduate Medical Institute. Retrieved 4 November 2009.

 [2]  "Report from London Ambulance Service NHS Trust". Department of Health R&D Annual Reports 2007/08. London Ambulance Service. Retrieved 4 November 2009.